keskiviikko 30. heinäkuuta 2014

isäntäperhe

Ihan ekana "kunnon" juttuna matkastani haluan kertoa isäntäperheestäni ja isäntäperheessä asumisesta, koska tämähän oli eka kerta kun olin "oikeessa" isäntäperheessä. Elikkä olin tyytyväinen omaan perheeseeni, johon kuului noin 50-vuotias pariskunta joilla oli myös lapsi joka oli jo muuttanut pois kotoa. Pariskunnan mies oli arkipäivät töissä jossain kauempana, joten hän oli kotona vain viikonloput. Mies puhui ihan ok englantia, joten se auttoi kyllä paljon koska välillä ranskaksi selittämisestä ei oikein tullut mitään. Hostmom ei sitten taas puhunut ollenkaan englantia.

Asuimme kerrostalossa noin 10 minuutin kävelymatkan päässä koululta, joten sijainti oli tosi hyvä! Jaoin huoneeni venäläisen tytön kanssa, joka oli tosi mukava! Hän kuitenkin joutui lähtemään kotiin kahden viikon jälkeen, koska hän rikkoi ef:n sääntöjä. Olin muutaman päivän ainoa ef:n oppilas isäntäperheessäni, kunnes vikaksi kolmeksi yöksi norjailainen tyttö vaihdettiin mun isäntäperheeseen. 

Minun perheessäni ei ollut mitään ihmeellisempiä sääntöjä, mutta takaisin piti olla silloin yhdeltätoista niinkuin ef:n kotiintuloajoissa sanotaan. Aluksi vieraassa talossa vieraan perheen kanssa asuminen tuntui tosi oudolta, mutta parin päivän päästä se alkoi jo tuntumaan ihan normaalilta.

Perheen kanssa ei muuten tiiviin aikataulun takia tullut vietettyä kauheesti aikaa, lukuunottamatta ruokailuhetkiä ja muutamia vapaailtoja. Ensin tuntui etten tajunnut mitään mitä hostmom mulle sanoi, mutta sitten hänkin keskittyi puhumaan selkeämmin ja lopulta komminikointi sujui ihan hyvin muutamia väärinkäsityksiä lukuunottamatta.

Isäntäperheessä majottuessa kannattaa pitää mielessä perusjutut, kuten sängyn petaaminen, "kiitos" ja "ole hyvä", illalla jos tulee myöhään (esim. nizzan reissun jälkeen tulimme 11 jälkeen) hiljaa oleminen ja muutenkin jos on sovittu joku aika jolloin he hakevat sinut tai vievät niin älä ole myöhässä, tai ainakin ilmoita jos olet.

Kaiken kaikkiaan mulle jäi positiivinen mieli isäntäperheestäni ja jos on jotain kysyttävää niin kommentoikaa vaan tai sitten spostia sini.horila@sinihorila.net ! (:


Sini

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti