tiistai 12. elokuuta 2014

Pariisi

Moi! Tämän postauksen aiheena on Pariisin vierailu, joka oli ylivoimaisesti paras suurkaupunkivierailu (muita oli mulla Monaco, Nizza ja St. Tropez). Tämä Pariiisin reissu sijoittui matkan kolmelle viimeiselle päivälle, joten siitä sitten loogisesti jatkettiin suoraan takaisin Suomeen viimeisenä päivänä. Nyt kerron teille Pariisin kahdesta ensimmäisestä päivästä, koska viimeinen oli lähtöpäivä ja teen siitä erillisen postauksen.

Ensimmäinen päivä:

Herätys oli aamulla ennen seitsemää, jonka jälkeen isäntäperhe vei omat majoitettavansa rautatieasemalle. Sieltä mentiin junalla ensin Lyoniin (? en ole ihan satavarma oliko se Lyon, mutta aika varmasti oli), jossa meillä oli noin 30 minuutin aika ennen kuin juna Pariisiin lähti. Ensimmäinen junamatka kesti noin 1,5h ja toinen vähän alle kolme tuntia. Saavuimme Pariisin rautatieasemalle kahden jälkeen, jonka jälkeen menimme EF:n varaamalla bussilla hotellille. Hotellimme oli Ibis-ketjun hotelli, jossa majoituimme myöskin ensimmäisen kurssini Pariisin vierailulla. Hotelli oli tosi siisti ja huoneet oli kahden hengen huoneita.

Hetken hotellilla lepäämisen jälkeen matka jatkui pienelle kierrokselle, jossa kävimme ensin sacré coeur -kirkolla ja sen alueella ja sitten kävelimme mm. Moulin Rougen ohi ja menimme syömään. Tarkoitus olisi ollut tuona päivänä mennä vielä ruokailun (joka tapahtui muuten flunch-ravintolassa, johon saimme 7,5 euron kupongit EF:ltä) jälkeen Eiffel-tornille, mutta kaikki olivat niin väsyneitä niin menimme ruokailun jälkeen suoraan takaisin hotellille.

Toinen päivä:

Herätys oli seuraavanakin päivänä suht aikaisin, lähdimme yhdeksältä hotellilta valloittamaan Pariisia. Ihan ensiksi menimme bussilla (Pariisissa käytimme paljon bussia ja metroa) Riemukaaren luo, josta sitten saatiin kuvia ja sitä ihasteltiin hetki, jonka jälkeen jatkoimme Eiffel-tornille. Mahdollisuus olisi ollut siellä kiivetä torniin ylös, mutta jonot oli tosi pitkät niin kaikki päättivät käyttää ajan muuhun. Eiffel-tornin jälkeen menimme Louvren
(emme kuitenkaan menneet sisään) ja "lukkosillan" (en tiedä nimeä mutta siis se silta johon parit laittavat lukkoja rakkaudensa merkiksi) kautta latinalaiskortteliin. Siellä oli aikaa muistaakseni kaksi tuntia syödä ja shoppailla, joten ryntäsin heti muutaman muun kanssa lähettyvillä olevaan Brandy Melvilleen, joka on mun ihan lemppari kauppa koko maailmassa.

Ruokatauon jälkeen matka jatkui Notre Damelle, jonka jälkeen oli vapaata aikaa noin 3-4 tuntia. Vapaa-ajan käytin yllätys yllätys shoppailuun. Kävimme siis Rue de Rivolin kaupoissa (Forever 21, Sephora...), sekä muissa kaupoissa lähettyvillä (Bershka, New Look...). Vapaa-ajan jälkeen suuntasimme syömään Flunch-ravintolaan (kylläkin eriin kuin ensimmäisellä kerralla) ja saimme taas ne 7,5e kupongit. Ruokailun jälkeen sai joko lähteä hotellille tai mennä vielä Champs Elyseelle, minä valitsin tietysti jälkimmäisen vaihtoehdon. Champs Elyseen reissu ei kuitenkaan ollut niin onnistunut, koska Abercrombie, joka oli pikkuveljen tuliaisia varten ainakin mun ja suurimman osan muista pääkohde oli jo mennyt kiinni. Kävimme siinä kuitenkin vielä muutamissa kaupoissa, jonka jälkeen suuntasimme takaisin hotellille.

Pariisin vierailu oli mun mielestä tosi onnistunut ja kerkesi tekemään ja näkemään paljon! Itselleni tuo oli neljäs kerta Pariisissa, joten nähtävyydet ei mua niin paljoa kiehtonut, mutta olihan ne silti hienoa nähdä uudelleen.

Pian tulossa vielä postaukset vikasta päivästä ja muista suurkaupunkivierailuista (: