sunnuntai 22. helmikuuta 2015

Mitä EF/kielimatkat on tuonut mun elämään

Tänään aloin miettimään mitä kaikkea EF ja sen tarjoamat kielimatkat (+ ambassador-toiminta) on tuonut mun elämään. Kaks kielimatkaa kun olen kokenut ja parin vuoden erolla (2011 & 2014) oon EF:n ansiosta kokenut, oppinut ja kasvanut ihmisenä tosi paljon.

1. PALJON uusia kavereita

Vaikka suurimman osan kanssa ei olla mitenkään säännöllisesti yhteydessä, silti tietää aina, että on joku jolle voi mennä puhumaan ja joka välittää. Näitä kavereita on mahdollista saada jo ennen matkaa, tietysti matkalla ja matkan jälkeen esim. ambassador-toiminnan kautta. Kavereiden saaminen myös ulkomailta on ihan huippua!

2. Kielitaito

Aika selkeä juttu, mutta kielimatkoillani oikeasti mun kielitaito parani ihan selkeästi ja nyt siitä on ollut paljon apua (esim. olen ysillä, mutta suoritan enkussa jo itsenäisesti lukion ekaa kurssia) ja ranskantunneilla jos opettaja selittää asian ranskaks, yleensä ymmärrän ja muutenkin pystyn kommunikoimaan huomattavasti sujuvammin!

3. Rohkeus

Ennen mun ekaa kielimatkaa en uskaltanut käydä ees esim. mäkkärissä kysyyn vessapolettia, vaan laitoin aina pikkuveljen asialle... Nykyään vieraalla kielellä, vieraan ihmisen kanssa keskusteleminen ei tunnu pelottavalta, vaan ennemminkin luonnolliselta ja täysin normaalilta.

4. Ambassador-toiminta

Tää on tuonut tosi paljon! Ambassador-toiminnan ansiosta olen saanut kaksi ns ilmaista (työllä ansaittua kylläkin) kielimatkaa + iPhonen, oppinut puhumaan yleisön edessä, saanut monta kymmentä uutta kaveria joiden takia kännykkä hälyttää koko ajan ja tietysti saanut mahdollisuuden organisoidusti levittää tietoa kielimatkoista! Tää ambassador-toiminta on mulle myös eräänlainen harrastus :)

5. Itsenäistyminen

Mun mielestä yksi tärkeimmistä asioista! Se että pystyy pärjäämään yksin tai pienellä avulla melkein missä vain on tosi tärkeä taito! Tulevaisuuden kannalta myös lentokentällä asioimisen taito on tärkeä, että ei ole ihan hukasssa sitten kun lähtee vaikka parhaan kaverin kanssa ulkomaille. Kielimatkalla myös tottuu olemaan kotoa pois, koska kuitenkin monella kielimatkalaisella kotoa pois muutto häämöttää parin vuoden päässä edessä. Julkisen liikenteen käyttötaidot myös nykyään 1000x paremmat kuin mitä ne oli ennen kielimatkaa...

6. Apua tulevaisuuden suunnitteluun

Kielimatkojen takia nyt haaveena opiskella/asua ainakin hetki ulkomailla ja se, että tulevaisuuden ammatti liittyisi jotenkin kieliin, kansainvälisyyteen tai matkusteluun! Monethan saan kielimatkalta myös vaikka innostuksen lähteä vaihto-oppilaaksi, tai aupairiksi. Mua aupairiksi lähtö kiinnostais tosi paljon ja sekin onnistuu EF:n/Cultural caren kautta!

Nämä ovat kaikki asioita joita myös voit myös saada elämääsi EF:n/kielimatkan avulla! Joten kipinkapin varaamaan ensi kesäksi unelmiesi matka http://www.ef.fi/ ! Jos on jotain kysyttävää niin laita rohkeesti vaan spostia tai kikkaa niin autan parhaani mukaan (contact-sivulta löytyy) :)

Sini

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti