torstai 10. syyskuuta 2015

Koulunkäynti (USA:n) kielimatkalla

Mun Kalifornian matkalla koulunkäynti oli aika erilaista kun mun muilla matkoilla, joten ajattelin kertoo siitä lisää nyt. Yleensäottaen ainakin Euroopan EF:n kielimatkoilla (ja jenkeissäkin kai asuntolassa) koulua on arkipäivisin (tai 4x viikossa) pari tuntia. Meillä kuitenkin koko 4 viikon aikana taisi olla 10 koulupäivää, eli sen takia aina kun me oltiin koululla, päivät oli pitempiä. 

Meillä päiviä ei oltu jaettu niin selkeästi aamu-, päivä- ja ilta-aktiviteetteihin, koska yleensä aina vietettiin illat perheessä ja monina päivinä oltiin jossain retkillä. Yleensä jos me oltiin koulussa, päivät oli (noin) 8.30-13.30, mutta esim. jonain päivinä oltiin koululla vaan kahteentoista ja jonain päivänä oltiin viiteen asti. Vaikka päivät oli pitkähköjä, meni päivät tosi nopeesti ja oli kivaa! Siitä isoin kiitos kuuluu kyllä meidän opettajille, jotka oli ihan huippuja. Ne esim. kävi ostamassa meille pitkän koulupäivän tauolla donitseja ja kerto tosi paljon kaikkia hulluja tarinoita :D Meillä opettajat oli kuitenkin tosi tarkkoja siitä, että omaa kieltänsä ei tunneilla puhuta. Se oli mun mielestä hyvä juttu, koska ilman sitä sääntöä ja sen tarkkaa vahtimista olisi ainakin espanjalaiset pölöttäneet kaikki tunnit vaan keskenään espanjaa...



Ihan kuin muissakin kohteissa, meidät jaettiin kotona tehdyn lähtötasotestin perusteella tasoryhmiin, joissa meidän oppitunnit pidettiin. Mun ryhmä oli 5-tason ryhmä (tasot 1-5), mutta meidän kohteessa ei tainnut ees olla kuin 4 ja 5 -tason ryhmiä. Meidän jokaiselle kouluryhmälle (noin 15 oppilasta) oli myös ns pariryhmä, joka oli samantasoinen ja jolla oli samat opettajat. Me tehtiin meidän pariryhmän kanssa tosi paljon yhteistyötä ja oli samalla kiva päästä tutustumaan paremmin vielä useampiin! Mun matkalla oli siis tietysti suomalaisia ja meidän lisäksi espanjalaisia, ranskalaisia ja italialaisia. Italialaiset ei kuitenkaan käynyt ollenkaan oppitunneilla (en oikeen tiiä miksi, mutta heidän matkansa idea oli siis viettää lähes koko aika isäntäperheen kanssa).

Käytettiin oppitunneilla EF:n kielioppi/sanasto-oppikirjaa, sekä kulttuurikirjaa, mutta usein oppituntien sisälty koostu kirjojen aiheista puhumisesta ja erilaisista pikkuprojekteista ryhmissä. Tehtiin kirjoihin myös tietysti jonkun verran tehtäviä, mutta meidän ryhmässä ainakin opetuksen pääpaino oli puhumisessa. Suunniteltiin mm. asukokonaisuuksia julkkiksille ja keksittiin uusia urheilulajea. Musta oli ainakin tosi kiva oppia vielä lisää muidenkin maiden kun USA:n koulujärjestelmästä ja muistakin jutuista, joista pidettiin kyllä pitkiä ja mielenkiintoisia keskusteluja! Tehtiin myös matkan loppupuolella pienissä ryhmissä loppuprojekti, eli video meidän matkasta. Näitä videoita esitettiin sitten koko porukalle meidän valmistujaisissa! :)

-Sini

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti