maanantai 19. lokakuuta 2015

Isäntäperhe USA:n kielimatkalla

Moikka! Nyt ajattelin kertoa enemmän tosta isäntäperheen merkityksestä ja heidän kanssaan tehtävistä jutuista erityisesti USA:n kielimatkalla. Pitäkää mielessä, että tää on siis se miten Jenkeissä ja etenkin nyt tuolla Kaliforniassa jutut meni, Euroopassa hostperheen osa ja merkitys on ihan eri. Huom!!! Vielä pitää mainita siis se, että USA:n isäntäperheille ei makseta mitään siitä, että he ottavat heille asumaan kielimatkalaisia.

Eli ennen matkaa kaikkien piti kirjoittaa isäntäperhehakemus, jota Euroopan matkoja varten ei tarvita. Siihen laitettiin omien tietojen lisäksi tietoja sun omasta Suomen perheestä, kerrottiin missä kaikkialla oli matkustellut ja kuinka hyvää enkkua omasta mielestään osaisi puhua yms. Isäntäperhehakemukseen kuului myös "kirje isäntäperheelle" jossa vielä pystyit kertomaan enemmän itsestäsi. Hakemukseen piti myös liittää 1-2 kuvaa. Tää kaikki tehdään sitä varten, että sulle löydettäisiin parhaiten juuri sulle sopiva perhe ja toisinpäin perhe saisi sellaisen oppilaan kun toivoo. Mun hostäiti kertoi että oli katsellut eri hakemuksia ja sitten päätynyt että haluaa suomalaisen tytön ja siitä sitten valkannut mut :D Osa perheistä katsoo tarkemmin näitä hakemuksia, osa ei niin tarkasti. Perhetiedot tuli myef:ään ihan normaalisti 2 viikkoa ennen matkaa. Laitoin heti sen jälkeen sähköpostia mun perheelle ja sain sen avulla tietää heistä vähän enemmän jo etukäteen. 



Kun päästiin Thousand Oaksiin oli perheet vastassa ilmapallojen ja kylttien yms kanssa, eli siitä lähtien meno oli jo tosi erilainen verrattuna ainakin mun Euroopan matkoihin. Perheen kanssa vietettiin tosi paljon aikaa ja ilta-aktiviteetteja meillä ei siis ollut ollenkaan. Kaikki viikonloput oli myös perheen kanssa vapaita, lukuunottamatta San Fransiscon viikonloppua ja welcome & farewell partyjä ekana ja vikana sunnnuntaina. 

Aluksi mua jännitti tosi paljon se, että perheen kanssa tulisi vietettyä niin paljon aikaa, mutta tykkäsin siitä sitten loppujen lopuksi tosi paljon! Mun perhe siis koostui äidistä, isästä ja mua vuoden nuoremmasta pojasta ja heidän kanssaan käytiin mm. Malibussa, ampumassa (IHAN OIKEELLA PYSSYLLÄ, sain pari headshottia ja oon ylpee), ajamassa karting-autoja ja Hollywood-kyltillä (kiivettiin siis sinne ylös). Vietin myös jonkun verran aikaa perheen pojan kavereiden kanssa ja mun hostmom järjesti meille poolpartyt kaverillaan. Niihin sitten tuli paikallisia, suomalaisia, ranskalaisia ja jonkun paikallisen englantilaiset serkut ja se oli kyllä tosi kivaa!!!

Mun perhe kysyi jo aluksi kaikkea mitä haluisin tehdä ja sain valita ittelleni ruokakaupasta eväät itse. He myös maksoi mulle kaikki ruoat ravintoloissa (ja syötiin ulkona tosi paljon) ja muutenkin esim. just karting-autojen ratamaksut. Nää perheet Jenkkien matkoilla näkee tosi paljon vaivaa siinä, että kuskailee sua ympäriinsä ja maksaa sun ruoat ja kaikki, joten kohteiliaisuus ja kiitollisuus on tosi tärkeetä!!! Kannattaa myös yrittää olla mahdollisimman sosiaalinen oman perheen kanssa ja kertoa asioita omasta maasta ja tietenkin kysellä heiltä heidän kulttuuristaan. Heille on tärkeää oppia uutta Euroopasta ja Suomesta, joten se homma jää sun hoidettavaksi :D

Mun isäntäperhe oli toooosi hyvä ja paljon parempaa ei kyllä olisi voinut toivoa. Tykkäsin siitä, että meillä oli aikaa vaan chillailla, eikä ihan koko ajan ollut menossa. Jos kuitenkin haluat tosi paljon aktiviteetteja ja koko ajan kavereita ympärille, kannattaa valita asuntola-majoitus. Suosittelen kyllä EF:n kielimatkojen jenkkien perhemajoitusta tositosi lämpimästi.Oon ite tosi iloinen, että valitsin isäntäperheen, koska mun kokemus perheessä oli ihan mahtava ja pääsi sukeltamaan vielä vähän syvemmälle Amerikan ja Kalifornian kulttuuriin ja tapoihin. Opin myös paljon asioita, joita en asuntolamajoituksella olisi oppinut, mutta tietenkin kaikki tekee loppupeleissä ihan itse valinnan siitä missä haluaa majoittua :) Kannattaa kuitenkin edes harkita isäntäperhemajoitusta ja muutenkin majoitustyyppiä miettiessä suosittelen lukemaan muiden kokemuksia juuri kyseisen kohteen isäntäperheistä ja asuntolasta, jotta löytäisit juuri sulle parhaiten sopivimman majoitusvaihtoehdon. Mulle Kalifornian matkaa varatessa oli ihan selvää, että meen isäntäperheeseen, mutta tiiän että joillain on tosi hankalaa valita isäntäperheen ja asuntolan välillä.                

Jos jollain on postausehdotuksia tai toiveita, niin laittakaa vaan kommentteihin niitä!

-Sini

2 kommenttia: